De derde dag
Het verhaal van vandaag begint met de woorden Op de derde dag.
Wat gebeurde er dan op dag 1 en dag 2?
Op dag 1 werd Jezus aangekondigd door Johannes de Doper. Hij voorspelde dat er iemand zou komen die veel belangrijker was dan hij zelf en dat die persoon de wereld zou redden.
Op dag 2 kwam Jezus bij Johannes om zich te laten dopen. Johannes herkende hem omdat de Heilige Geest op hem bleef rusten als een duif die op iemands hoofd zit. Ik heb wel eens gehoord dat sommige mensen aura’s kunnen zien en misschien kon Johannes dat ook en zag hij een soort wit licht boven het hoofd van Jezus.
Op dag 2 werd Jezus ook aangesproken door Andreas, een leerling van Johannes. Die Andreas was een broer van Petrus en hij begreep dat Jezus de Messias, de redder van het volk was. Andreas haalde zijn broer erbij en Jezus wist al wie hij was voordat Petrus zich had voorgesteld. Dat gebeurde ook toen hij Filippus ontmoette. Jezus blijkt dus een bijzondere uitstraling te hebben gehad en ook een soort helderziendheid.
Op de derde dag is hij met zijn leerlingen op een bruiloft uitgenodigd. Dat gaat snel, zou je zeggen.
Ik denk dat de schrijver van dit verhaal de zaak flink heeft ingekort. Hij beperkt zich tot de hoofdzaken: 1 Er komt iemand aan van wereldbetekenis; 2 die persoon wordt in het dagelijks leven herkend door meerdere mensen en heeft inderdaad iets bijzonders, bijna buitenaards; 3 wat komt die persoon dan doen?
Daarover gaat het verhaal van vandaag: wat komt Jezus eigenlijk doen op aarde?
Bruiloft: verbinding, feest en leven
Jezus komt een mislukt feest redden. Dat is de kern van wat Jezus op aarde komt doen.
Het is de bedoeling dat wij mensen van ons leven een feest maken en dat gaat lang niet altijd goed.
Dat feest van ons leven moet volgens de schrijver van vandaag op een bruiloft lijken.
Op een bruiloft wordt de liefde gevierd.
Op een bruiloft staat het doorgaan van nieuw leven centraal. Zeker op een klassieke bruiloft in die oude tijden, toen men zich natuurlijk nog geen homohuwelijk kon voorstellen.
Op een bruiloft is iedereen bij elkaar, is er genoeg te eten en te drinken, maken mensen geen ruzie, zijn mensen blij voor het jonge stel.
Een bruiloft is in de bijbel dus het beeld van het samenleven van ons mensen, zoals leven bedoeld is: blij, zorgeloos, genoeg voor iedereen, muziek, dansen, genieten van elkaars gezelschap, genieten van mensen die van elkaar houden, nieuw leven dat er hopelijk aankomt.
En dat beeld valt in het water, omdat het bruidspaar niet genoeg wijn had ingekocht. Jammer!
Het beeld van de wijn die op is
Laten we even fantaseren. Hoe kwam het dat de wijn te vroeg op was?
Waren er teveel mensen uitgenodigd? Of hadden de mensen die uitgenodigd waren zomaar wat vrienden en bekenden uitgenodigd zonder zich af te vragen of er dan wel genoeg was? Jezus had ook zijn leerlingen, die hij nog maar een dag kende, meegenomen. Misschien had iedereen het al wel snel in de gaten: O, o, dit gaat mislopen! Er zijn teveel mensen meegekomen!
Misschien was dat ook wel de achtergrond van de vraag van moeder Maria: Ik had het je wel gezegd dat het niet zo slim is om je vrienden mee te nemen, want als iedereen dat doet hebben ze tekort.
En wat doen dan de meeste mensen als er ergens tekort aan is: Hamsteren!
Op een feest betekent het dat je voor de zekerheid maar snel een extra glaasje intapt, want je weet maar nooit wanneer het op is.
Dus de bruiloft waar iedereen het goed heeft is een beeld van het leven zoals dat bedoeld is.
Dan is de situatie dat de wijn op is een beeld van hoe het leven vaak mislukt. Mensen zien een probleem aankomen, raken verkrampt en gedragen zich zo dat het probleem er inderdaad aankomt en ineens niet meer is op te lossen. Een van de gasten had ook op kunnen staan om een toast op het bruidspaar uit te brengen: Mensen, wat fijn dat we met zoveel zijn, maar laten we af en toe een glaasje water tussendoor doen, want we zien allemaal wel dat de wijn anders te snel op is. En als iemand nog een kruikje in de schuur heeft staan, haal het op, want het feest moet doorgaan toch?
Jezus wacht
Jezus is een klein beetje gemeen. Hij wacht tot het probleem echt duidelijk is en de bodem van het wijnvat in zicht is. Hij wacht tot iedereen zich gerealiseerd heeft dat er precies gebeurt waar hij of zij bang voor was. We wisten dat er waarschijnlijk tekort wijn zou zijn en in plaats van daar rekening mee te houden of het met humor te bespreken zijn we gaan hamsteren, bang om zelf iets tekort te komen.
En dan verandert Jezus water in wijn en dan wijn van hoge kwaliteit.
Ik zie dat zelf als een knipoog: Ja ja, als je nou niet zo gulzig al die extra glaasjes wijn had ingetapt voor jezelf, omdat je bang was dat je tekort zou komen, dan had je nu lekker van die veel betere wijn kunnen drinken.
Dat is dus voor ons mensen een aanwijzing voor hoe we het feest van het leven kunnen vieren: niet te gulzig. Wij hoeven ons leven niet in te richten om zoveel mogelijk leuke en mooie dingen mee te maken. Alle steden uit de toptien bezoeken, alle pretparken van Nederland bezoeken, de beste boeken gelezen hebben, de mooiste films allemaal gezien hebben, alle kermissen uit de omgeving bezocht hebben, de beste baan gehad hebben, de leukste vrienden, enzovoort.
Het leven is veel simpeler als je naar het beeld van de bruiloft kijkt: Zitten, dansen, kijken, genieten van elkaars gezelschap, eten en drinken; en vooruit, zingen als je dat leuk vind.
Mislukking buiten je schuld
Maar ja. Soms loopt het feest van je leven verkeerd zonder dat je daar zelf de hand in hebt. Er komt verdriet op je pad, mensen worden ziek, vallen weg.
Wat heb je dan aan het beeld van het leven als een mooi bruisend bruiloftsfeest? Niet zoveel, denk ik. Maar Jezus was niet naïef. Hij kwam wel ons feest van het leven te redden als dat mislukt is. Maar hij wist wat lijden was. Hij heeft zelf ook laten zien hoe zijn eigen totaal mislukte leven dat eindigde in een terechtstelling alsof hij een willekeurige looser was toch niet mislukte.
Die verhalen hebben we ook en op weg naar Pasen komen die er ook aan.
Maar vandaag horen we dat het de bedoeling is om samen van het leven te genieten. Wijn of geen wijn. Amen.